Una parella ha hagut de dormir al carrer després que serveis socials els fes fora d’una habitació d’emergència

Des de la creació de PAH Sabadell, ara fa 7 anys, una de les nostres màximes ha estat sempre “ningú que hagi vingut a la PAH ha hagut de dormir al carrer”.

La setmana passada es va trencar aquesta màxima a causa de les situacions creixents d’emergència dels casos i a la nul·la cooperació de serveis socials davant situacions d’urgència immediata.

Des de la plataforma de Sabadell hem intentat atendre a tothom que s’ha acostat algun cop a les nostres assemblees, fos quina fos la seva problemàtica. Tractem cada setmana gent que està de lloguer, que tenia una hipoteca, que està ocupant, que han estat deixats de banda i a qui ningú més dona solució. Creiem que només l’autoorganització popular pot trobar una solució satisfactòria a llarg termini, com ho demostra, per exemple, els lloguers firmats recentment al bloc ocupat de Gràcia.

Tot i això no sempre podem trobar una solució prou ràpida i durant els últims anys hem recorregut a serveis socials (i el seu espai d’emergències situat a dependències de la policia) perquè poguessin passar la nit aquelles persones que trobàvem, sovint, ja de nit a les nostres assemblees.

Fa unes setmanes ens vam detectar que les instruccions que tenien les persones que ens atenen a aquest espai d’emergència havien canviat. Sense que ens ho haguessin notificat a la PAH ens van dir que, com que l’espai el gestiona serveis socials només ells poden autoritzar que una persona, o una família, hi passi la nit.

Serveis socials, per cert, té un horari estrictament d’oficina. Això ha suposat, en diverses ocasions, que l’endemà que des de la PAH acompanyéssim gent a aquest espai, la responsable del servei d’emergències de serveis socials truqués a companys de la PAH per a esbroncar-los d’una manera totalment inacceptable. Les persones que militem a la PAH ho fem des de la voluntarietat i ens trobem suplint com podem les mancances de les administracions.

Dimecres 31 una parella va arribar a la PAH amb les seves poques pertinences i sense cap lloc on dormir. Des de la PAH no vam poder-los oferir una solució per al mateix dia i vam decidir acompanyar-los a l’espai d’emergències. Allà ens van dir que, per ordre de l’ajuntament, no podien accedir a aquest espai. Que havien de marxar. Els vam explicar que no tenien enlloc on dormir i que nosaltres no teníem cap espai on acollir-los tampoc. Finalment la parella va agafar un tren cap a Barcelona esperant trobar alguna solució allà.

Com que no van trobar solució, l’endemà, van tornar a Sabadell i finalment van entrar a les habitacions d’emergència de l’ajuntament des de dijous fins dimarts que se’ls en va fer fora sense cap alternativa. Així doncs la nit de dimarts a dimecres van dormir al carrer. Sabem també, que aquesta nit que van dormir al carrer l’habitació que se’ls havia obligat a abandonar quedava buida.

Dimecres 7 finalment van tornar a passar la nit a les dependències d’emergència i dijous se’ls va acompanyar a serveis socials des d’on els van enviar a Barcelona, ciutat on havien viscut anteriorment i dient-nos que a Sabadell no es donarà acollida a casos sense padró i que aquest tampoc es facilitarà si no és en casos d’emergència mèdica o si poden acreditar que fa mesos que són a la ciutat. Cal afegir que la nit del 7 al 8 l’han passat acollits per la PAH de Sabadell i no per l’administració.

Com a PAH ens preocupen diverses coses d’aquest cas:

• Hi ha un espai habilitat per a aquest tipus d’emergències però en diverses ocasions no s’ha fet servir per ordre de serveis socials. És intolerable que l’Ajuntament deixi al carrer ningú tenint espai, per temporal que sigui.
  • Amb aquest protocol des de l’Ajuntament demostren que no tenen entre les seves prioritats que a Sabadell ningú passi la nit al carrer si sol·licita ajuda.
  • Dir que Sabadell és una ciutat d’acollida no pot ser només un lema i ha d’implicar un compromís real i complet que ara mateix no s’està donant.
  • La relació de serveis socials amb la PAH és totalment inacceptable. serveis socials ha perdut totalment de vista quina és la situació de la PAH i les persones que hi militem. El tracte que han rebut algunes companyes de la PAH en intentar col·laborar en trobar solució a aquests casos extrems seria inadequat fins i tot si fóssim treballadors de l’administració. I com ja hem dit, la PAH està absorbint per voluntariat militant una tasca que correspondria a l’administració.

A l’anterior comunicat ens preguntàvem quina visió tenia l’ajuntament per a Sabadell, si li semblava tolerable tenir famílies al carrer.

Veiem que des de l’última reunió no s’ha respost satisfactòriament a aquesta pregunta i per tant exigim el següent:

• Un protocol urgent que asseguri que si identifiquem persones que no tenen on passar la nit pugui oferir una solució sigui quina sigui l’hora del dia o de la nit i sigui quina sigui la seva situació.
  • Habilitar de manera urgent més espais d’emergència. Amb el mal temps els casos només es multiplicaran i els dos espais disponibles ara mateix són totalment insuficients.
  • Treballar de manera urgent en solucions a llarg termini per a l’emergència habitacional.
  • Que no es repeteixin les faltes de respecte per part de treballadors públics cap a membres de la PAH en gestionar de manera conjunta els casos d’emergència habitacional.

Mentrestant fem saber a tothom, i així tornarem a fer-ho arribar a l’ajuntament, que seguirem duent les persones que es trobin sense lloc on dormir aquelles instal·lacions de l’ajuntament que segueixin obertes.

Recull de premsa:

Notícia a l’informatiu del migidia de Radio Sabadell el divendres 9 de novembre. A partir de 8’36”

La PAHC considera que les solucions d’emergència són “ineficients” al Diari Sabadell